مدیریت پیمان و مشاور املاک  ( Management Contract )

در وب سایت فنی و مهندسی IRAN MC GROUP علاوه بر خدمات آموزشی با هدف تولید محتوای اختصاصی فن مدیریت پروژه ، علوم اختصاصی مدیریت پروژه و ساخت مهندسی عمران ، خدمات مدیریت پیمان و مشاوره املاک ویژه کارفرمایان و مالکین محترم ارائه می گردد .

تعریف رسمی مدیریت پیمان ( Management Contract ) روشی برای اجرای پروژه هاست که در آن کارفرمایان ، مالکین و متقاضیان یک شخص حقیقی یا حقوقی را انتخاب می کنند و کلیه امور اخذ مجوزها ، برنامه ریزی و کنترل هزینه ، همچنین مدیریت اجرایی پروژه را به او واگذار می نمایند .

تعیین بهترین روش اجرا ، تعیین اکیپ های مورد نیاز ، چارت سازمانی بالاسری ( Over Head ) ، برنامه ریزی ، کنترل پروژه و هزینه از وظایف مدیریت پیمان به عنوان شخص امین کارفرماست .

مدیریت پیمان درصدی از هزینه های کل ساخت و ساز از 7 % تا 15 % که شامل هزینه خرید مصالح و متریال ، هزینه اجرای کار که به توافق کارفرما ( مالک ، متقاضی ) رسیده است را به عنوان حق الزحمه دریافت خواهد کرد .

مفاد پیمان مدیریت از سه بخش موافقنامه ، شرایط عمومی پیمان و شرایط خصوصی پیمان تشکیل شده است که همواره موافقنامه بر سایر موارد ارجعیت دارد . در شرایط خصوصی پیمان آن دسته از هزینه هایی که فاقد درصد توافقی می باشد مشخص می گردد .

کارفرما ( مالک ، متقاضی ) از هر کارمزدی که به مدیریت پیمان تعلق می گیرد 10 % بابت حسن انجام کار بعنوان تضمین اجرای صحیح مفاد پیمان کسر می نماید که در پایان کار به طور کامل به مدیریت پیمان مسترد می شود .

از آنجایی که دستمزد مدیریت پیمان تابع هزینه های پروژه است کارفرما ( مالک ، متقاضی ) می تواند با هماهنگی مدیریت پیمان نسبت به بکارگیری نیروی انسانی و ماشین آلات پروژه تصمیم گیری نموده و هزینه ها را کاهش دهد و در نتیجه مبلغ کمتری هم به عنوان دستمزد به مدیریت پیمان و سایر عوامل بپردازد .

از طرف دیگر قرارداد مدیریت پیمان به نفع مدیر پیمان هم خواهد بود ، چرا که هزینه ای بابت اجرای پروژه پرداخت نمی کند و فقط امورات مدیریتی و هدایت پروژه را به انجام می رساند .

این از مزایای روش مدیریت پیمان برای کارفرمایان ، نسبت به روش مشارکت در ساخت است .

وظایف مدیریت پیمان ( MC ) به شرح ذیل است :

  1. متره و برآورد ریالی پروژه مطابق نقشه های ابلاغی و مشخصات فنی کارفرما
  2. اعلام نواقص و کسری جزییات اجرایی نقشه ها و استعلام از مشاور طراح پروژه
  3. بررسی مقدار و کیفیت مصالح و اعلام بهترین روش خرید و اجرا که به صرفه کارفرما باشد .
  4. تعیین برنامه زمان بندی پروژه با توجه به منابع انسانی ، ماشین آلات و وضعیت مالی کارفرما
  5. تعیین پیمانکاران اجرایی و عقد قرارداد با آنها و تحویل یک نسخه به کارفرما
  6. تهیه چک لیست اجاره / خرید لوازم ، ابزار و ماشین آلات
  7. تهیه چک لیست خرید مصالح مورد نیاز پروزه به ترتیب اولویت
  8. اخذ انشعابات آب ، برق ، گاز
  9. هماهنگی با نهادهای مختلف رعایت مقررات ملی ساختمان از جمله آزمایشگاه ، نظام مهندسی و شهرداری
  10. نظارت کامل بر روند اجرایی پروژه و ایجاد هماهنگی مدیریتی لازم عوامل پروژه
  11. تهیه و ارائه گزارشهای مالی مستمر به کارفرما
  12. بررسی و تأیید صورتحساب پیمانکاران پروژه بر اساس قراردادهای منعقده و ارسال به کارفرما
  13. حراست و نگهداری از پروژه و اقلام و مصالح پای کار
  14. پیگیری و پرداخت حق بیمه ها ، عوارض و …. در خصوص پروژه و کارگران
  15. مدیریت بخش ایمنی و بهداشت و محیط زیست و تضمین کیفیت
  16. رعایت ضوابط فنی و مهندسی و مقررات ملی ساختمان
  17. تنظیم فرآیندهای مهندسی ، خرید ( تدارکات و پشتیبانی ) و اجرای به هنگام پروژه
  18. اخذ پروانه ساختمان ( شناسنامه فنی ساختمان ) از شهرداری منطقه

شناسنامه فنی ساختمان مشتمل بر مساحت زیربنا ، تعداد طبقات ، نوع اسکلت بتنی یا فلزی یا کمپوزیت ، مشخصات متقاضی صدور پروانه ، شماره پلاک ثبتی ملک ، نام مهندسین ناظر ، تاریخ صدور پروانه و کروکی زمین می باشد .

کارفرمایان ( مالکین ، متقاضیان ) محترم نیاز به مدیری کاردان ، کاربلد ،  با تجربه و باهوش دارند .

کارفرمایان متعهد هستند ظرف مدتی که در شرایط خصوصی پیمان توافق شده است ، تمامی صورت وضعیتها و کارکردهای موقت و قطعی مدیریت پیمان را بررسی و پرداخت نماید . در قبال خدمات مدیریت پیمان کارفرما مزایا و منافعی به شرح ذیل دارد :

  1. مدیریت پروژه از دوش کارفرما برداشته می شود .

رعایت مسائل فنی ، ایمنی ، ارتباط با سازمانها ، همسایگان و پیمانکاران جزء بر عهده تیم مدیریت می باشد .

  1. درآمد مدیریت پروژه وابسته به پیشرفت پروژه است .
  2. جزییات مالی خریدها و پرداختها به صورت آنلاین به کارفرما گزارش می شود .
  3. تغییر قیمتها تأثیری بر کیفیت کار ندارد و پیمانکار مدیریت به دنبال ادعای تغییر قرارداد و تعدیل نیست.
  4. کارفرما می تواند به سلیقه خود برخی جزییات را تغییر دهد و مدیر پیمان موظف به اجرای آنهاست .

در ساخت و ساز و یا بازسازی ویلاهای شخصی نقش مدّیریت پیمان پُررنگ تر است .

بهتر است ساخت و ساز ویلا را به مدیری کاربلد ، خوش سلیقه و با ابزار مهندسی کامل بسپارید تا از مهندسین عمران ، معماری ، تأسیسات ( مکانیکی و بــرقی ) بصورت یکجا بهره مند شوید .

طراحی فضاهای داخلی ، نور ، فضای سبز ، سرویس بهداشتی ، آَشپزخانه ، اتاق های خواب  و … با مهندسی روز دنیا ،  بهره گیری از صنعت سبز در تک تک مراحل اجرایی پروژه با حفظ شالوده طبیعی ویلا از مزایای استفاده از روش مدیریت پیمان می باشد .

مدیریت پیمان ساخت و ساز و یا بازسازی ویلا در شمال کشور ، ویلا در سواحل خزر و خلیج همیشه فارس ، فروشگاههای زنجیره ای ، هایپر مارکت ها ، مراکز تجاری و اداری ، شرکتها و سازمانها ،  ادارات دولتی ، آثار باستانی ،  پارک های نفریحی ، پلاژها ، مُتل ها ، هُتل ها و مراکز گردشگری را به ما بسپارید تا از طرحی فنی و مهندسی ، بهینه و اقتصادی سود ببرید .

گروه فنی و مهندسی IRAN MC GROUP مشاور مدیریت شما در اجرای منظم ایده های شما خواهد بود .

 

نمونه قرارداد مدّیریت پیمان

موافقنامه حاضر به همراه شرایط عمومی، شرایط خصوصی دیگر اسناد و مدارک منضم به آن که مجموعاً قرارداد واحد محسوب و غیرقابل تفکیک است در تاریخ ………… بین ………… که در این قرارداد کارفرما  نامیده می شود از یک طرف و ………… که در این قرارداد به طور اختصار  مدیر  نامیده می شود از طرف دیگر، به شرح زیر منعقد گردید.

ماده1) موضوع قرارداد


عبارت است از مدیریت فنی ………… اجرایی ………… برنامه ریزی ………… مالی ………… اداری …………
به منظور احداث کامل / بازسازی عملیات ساختمانی ملک شماره ثبت   ………… به مالکیت کارفرما مطابق نقشه ها و مدارک و مشخصات که به رؤیت و امضای مدیر رسیده و یک نسخه آن نزد مدیر است و دو نسخه دیگر تحویل کارفرما و ناظر شده است.

ماده 2) مدّت قرارداد


مدت قرارداد …………… ( سال یا ماه )  است و تاریخ شروع کار همان تاریخ پرداخت مبلغ تنخواه گردان است. مدت قرارداد تابع تغییر مقادیر کار و کارهای جدید به شرح مندرج در شرایط عمومی و خصوصی این قرارداد می باشد.

ماده 3) محل اجرای پروژه


محل اجرای کار واقع در………… است که به رؤیت مدیر رسیده و از موقعیت و وضعیت آن از جمله آب و هوا منطقه اجرای پروژه آگاهی کامل یافته است.

ماده 4) تعهدات کارفرما و مدیر

  1. مدیر موظف است با توجه به نقشه ها و مشخصات فنی و اجرایی، هزینه های اجرایی پروژه را برآورد اولیه نماید و پس از تأیید کارفرما شروع به عملیات اجرایی نماید.
  2. مدیر امین کارفرما بوده و متعهد است در تمام مراحل اجرای ساختمان رعایت ضابطه و صلاح کارفرما بنماید.
  3. مسئولیت تمامی عملیات اجرایی ساختمان، تعیین پیمانکاران برای هر یک از قسمت های ساختمان و عقد قرارداد با آن ها به عهده مدیر است.
  4. تهیه و خرید کلیه مصالح و خرید یا اجاره لوازم و ابزار و ماشین آلات موردنیاز به هزینه کارفرما.
  5. اقدام برای اخذ انشعابات آب، برق، گاز و غیره به نمایندگی و به هزینه کارفرما.
  6. نظارت کامل و دقیق و ایجاد هماهنگی های لازم در اجرای به موقع و صحیح ساختمان.
  7. تهیه صورت هزینه های انجام شده با تأیید مهندس ناظر حداکثر هر 15 روز یکبار و ارائه آن به صاحب کار.
  8. مدیر موظف است یک نسخه از قراردادهای منعقده با پیمانکاران و پیمانکاران جزء را به کارفرما تحویل دهد.
  9. تمامی پرداخت ها به پیمانکاران و پیمانکاران جزء باید بر اساس درصدهای پیشرفت کار صورت گیرد.
  10. مدیر از زمان تحویل کارگاه تا تاریخ تحویل موقت ساختمان به کارفرما، مسئولیت نگهداری و حراست از ساختمان و اجناس خریداری شده موجود در محل ساختمان را به هزینه کارفرما به عهده دارد.
  11. مدیر موظف است بیمه ماهانه و بیمه حوادث کارگران و تمامی عوارض و حقوق دولتی متعلقه را طبق مقررات مربوط و پس از تأیید کارفرما پرداخت و پس از خاتمه کار مفاصاحساب بیمه و سایر پرداختی ها را به کارفرما تحویل دهد.
  12. مدیر تحت هیچ شرایطی حق واگذاری موضوع این قرارداد را به شخص دیگر ندارد.
  13. پرداخت تمامی هزینه های مندرج در این قرارداد به عهده کارفرما است مگر مواردی که در شرایط خصوصی پیمان معین می گردد.
  14. کارفرما متعهد است ظرف 10 روز تمامی صورت حساب هایی را که توسط مدیر تهیه شده و به تأیید مهندس ناظر رسیده بررسی و پرداخت کند.
  15. مدیر به منظور اخذ انشعابات آب، برق، گاز و غیره و مراجعه به مراجع رسمی و دولتی را متناسب با برنامه زمان بندی و حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ درخواست مدیر به عمل آورد.

ماده 5) حق الزحمه مدیر و نحوه پرداخت آن

الف) حق الزحمه مدیر ( 7 تا 15 % )  درصد از هر صورت هزینه ای می باشد که مدیر در طول مدت قرارداد جهت اجرای ساختمان تهیه و ناظر هماهنگ کننده آن را تأیید کرده است.

آن دسته از هزینه هایی که به آن درصدی تعلق نمی گیرد و یا درصد دیگری تعلق می گیرد باید در شرایط خصوصی پیمان مشخص شود. در غیر این صورت، تمامی هزینه های انجام شده مبنا برای محاسبه حق الزحمه قرار خواهد گرفت.
ب) پس از محاسبه هر صورت هزینه، مبلغ کارکرد طی هر دوره محاسبه و سپس ………. درصد آن به عنوان کارمزد توسط کارفرما به مدیر پرداخت می شود.
ج) از هر کارمزد مدیر 10 % درصد به عنوان تضمین حسن انجام کار کسر می گردد که پس از قرارداد و پایان دوره تضمین به وی پرداخت خواهد شد.
د) پرداخت مالیات و کسورات قانونی که به حق الزحمه مدیر تعلق می گیرد به عهده مدیر می باشد.

ماده 6) تنخواه گردان:


کارفرما مبلغ ………… ریال به عنوان تنخواه گردان در اختیار مدیر قرار می دهد که پس از ارائه صورت هزینه ها و فاکتور های مربوطه و تأیید مهندس ناظر هماهنگ کننده، تنخواه گردان بعدی تا سقف مبلغ مذکور محاسبه و توسط کارفرما به مدیر پرداخت می شود.
تبصره: مدیر در زمان اخذ مبلغ اولین تنخواه گردان ………… (تضمین مورد قبول کارفرما) معادل مبلغ دریافتی به عنوان تضمین در اختیار کارفرما قرار می دهد که پس از انجام اجرایی ساختمان و همزمان با تحویل آن، به مدیر مسترد می گردد.

ماده 7) مهندسان ناظر:


نظارت بر اجرای ساختمان بر عهده:
ناظر هماهنگ کننده  ……………………… به نشانی …………………………………………………………………………………………………
ناظر هماهنگ کننده  ……………………… به نشانی …………………………………………………………………………………………………
می باشد که از طرف کارفرما به مدیر معرفی شده اند. چنانچه بعداً به هر دلیل هر یک از مهندسان ناظر تغییر کند، کارفرما موظف است حداکثر ظرف 15 روز مهندس ناظر جدید را کتباً به مجری معرفی نماید.

ماده 8) شرایط – مسئولیت ها – اختیارات – عمومات


شرایط، تعهدات، اختیارات و مسئولیت های طرفین قرارداد و سایر عمومات قرارداد به شرح مواد 1 الی آخر شرایط عمومی قرارداد برای قراردادهای اجرای ساختمان می باشد.

ماده 9) اسناد و مدارک قرارداد


اسناد و مدارک قرارداد عبارت است از: قرارداد حاضر، شرایط عمومی، شرایط خصوصی، برنامه زمان بندی کلی، نقشه ها و پروانه ساختمانی، مشخصات فنی، نقشه ها، صورت مجلس ها و توافق نامه هایی که در طول اجرای کار تنظیم و به امضـــــای طرفین می رسد می باشد که جزو منضمات قرارداد محسوب می شود.

 

ماده 10) حل اختلاف


در صورت بروز اختلاف به ترتیب زیر اقدام می شود:
الف: مذاکرات بین الطرفینی
ب: داوری
ج:  مراجع صالح قضایی یا تخصصی

ماده 11) اقامتگاه طرفین


نشانی کارفرما ………………………………………………… می باشد و نشانی مجری ………………………………………………… می باشد که کلیه تغییرات باید در اسرع وقت به اطلاع طرف مقابل برسد وگرنه  مراسلات به نشانی سابق قانونی محسوب می گردد.

ماده 12) نسخ قرارداد:


این قرارداد مشتمل بر دوازده ماده و یک تبصره در تاریخ ……………. به تعداد ……………. نسخه واحد تنظیم، امضاء و بین طرفین قرارداد مبادله گردید.

 

به ما بپیوندید و از مزایای اجرای پروژه ای مهندسی ، مدرن و مکانیزه بهره بگیرید .

با تقدیم احترام احمد نعیمی زاده مدیر وب سایت

خرداد ماه 1396